AİLE İŞLETMELERİNİN EZBER BOZMA YETENEKLERİ DAHA YÜKSEK!
AİLE
İŞLETMELERİNİN EZBER BOZMA YETENEKLERİ DAHA YÜKSEK!
ABD’de aile işletmesi
olan ve olmayanların normal ve durgunluk dönemlerinde pazarlama konusundaki
davranışlarını inceleyen bir araştırmanın bulgularına dikkat çekmek istiyorum.
Araştırma, 148 aile işletmesi olan ve 127 aile işletmesi olmayan işletmenin ABD
ekonomisinin 2000 ve 2009 durgunluk yılları ile 2000-2009 arası normal
dönemlerini ampirik çalışmalarla analiz edip şu sonuçları ortaya koyuyor:
·
Genel olarak tüm işletmelerin durgunluk
dönemlerinde reklam bütçelerini kısmak gibi uygulamaları var. Araştırma
bulgularına göre, aile işletmeleri, diğerlerine göre reklam bütçelerini
kısmayıp sürdürüyorlar; yani proaktif pazarlama davranışı gösteriyorlar.
Bilimsel
olarak ortaya konan gerçekler şu şekilde: Durgunluk döneminde tanıtım
faaliyetlerini sürdüren işletmeler, diğer işletmelerin aksine
tüketici/kullanıcı düzeyinde daha etkili sonuçlar alabiliyor; karlılıklarını ve
pazar paylarını daha fazla arttırabiliyorlar. İkinci olarak, marka değeri,
ihtiyaç duyduğu tanıtım faaliyetlerindeki süreklilik ve istikrarı elde etmiş
olur; başka bir anlatımla, bu işletmeler, marka değerlerini arttırırlar; en
azından korurlar.
·
Aynı şekilde işletmeler, durgunluk
dönemlerinde yeni mamul ve mamul geliştirme faaliyetleriyle ilgili bütçelerini
de kısıyor ya da bir süre bu faaliyetleri erteliyorlar. Söz konusu araştırma
bulgularına göre, durgunluk dönemlerinde dahi aile işletmeleri bu konudaki
faaliyetlerini kısmayıp performanslarını yükseltiyorlar.
Bu
konuda bilimsel olarak ortaya konan gerçekler de şu şekilde: Ekonomik canlılık
döneminde yoğun rekabet ve rakiplerin de aynı faaliyetleri nedeniyle
farklılaştırma yapmak daha da zorlaşır. İkinci olarak pazar koşulları, söz
konusu faaliyetler durgunluk döneminde kaliteyi ve karlılığı yükseltirken yeni
mamulü pazara sunmanın maliyetini düşürme olanağı da sağlamaktadır. Üçüncü
olarak, ekonomideki belirsizlik ortamında, firmanın bu tür faaliyetleri,
yatırımcıların firma hakkında olumlu düşünmesini ve yatırımlarını
sürdürmelerini sağlamaktadır.
·
Bir diğer performans alanı ise, kurumsal
sosyal projeler. İşletmeler, sosyal projelere desteklerini genellikle durgunluk
dönemlerinde kısıyorlar. Söz konusu araştırma kapsamındaki işletmelerde de
böyle bir davranış söz konusu. Aile işletmeleri, diğer işletmelere oranla, daha
çok kendi içlerine kapanıyor ve sosyal projelerden uzak durmaya çalışıyorlar.
Kurumsal
sosyal performans konusunda gerçekler de şu şekilde: Durgunluk dönemlerinde
zorluklar yaşayan tüketiciler, özellikle bu alanda desteğini sürdüren
işletmeleri unutmuyorlar; takdir ediyorlar ve canlanma dönemine girildiğinde de
sempatilerini ve bağlılıklarını sürdürüyorlar.
Neden öyle oluyor?
Patronlar,
işletmelerinin başarısını ya da başarısızlığını, ailenin prestiji olarak
değerliyorlar ve çevrelerine karşı olumsuz bir imajın doğmasına engel olabiliyorlar.
Sonrasında bunun ödülünü de alıyorlar.
Yorumlar
Yorum Gönder